zondag 1 maart 2009

Twitter

Afgelopen maandag crashte een Turks vliegtuig bij Schiphol. Een ramp met de bekende trieste impact die rampen hebben. Berichtgeving komt dan snel tot stand en wordt daarna ook altijd snel geëvalueerd. Ook deze keer werd er veelvuldig gesproken over de rol van de media en het mediagebruik. Een Twitteraar, Nipp genaamd, maakte namelijk het eerst melding van de crash. Berichten en foto's werden via het Twitterkanaal verspreid nog voordat de eerste slachtoffers uit het vliegtuig waren.

Toeval of niet maar zelf was ik net drie weken actief op Twitter. Ik wilde weten, voelen en snappen wat de fun is van het zenden van korte sms-achtige berichtjes over mijn leven, mijn ideeën en mijn constateringen. Ik ben impressed (en verslaafd)!

Niet alleen jonge nerdies gebruiken dit medium maar ook the Guardian, Financial Times, top experts op verschillende gebieden. Met een constante stroom van circa 1 bericht per uur (meer op piektijden, minder in het weekend) word ik op top-niveau geinformeerd over media- en technologietrends, over financieel nieuws. Ik maak zelf uit welke bronnen ik volg en welke niet. Ik selecteer uit originele bronnen dus krijg minimale redundantie. Ik wijzig mijn profiel als mijn interesse verandert.

Maar niet alleen als lurker, ook als actor kan ik Twitter gebruiken. Als bron kan ik mensen informeren. Over de laatste NAC-wedstrijd. Over resultaten over het laatste Uitgever aan het Woord onderzoek. Over artikelen die ik aan het schrijven ben. Of u geïnteresseerd bent of niet, ik zend.

Ik Twitter dus ik besta! www.twitter.com/theohuibers

Theo Huibers

1 opmerking:

Anoniem zei

Alhoewel ik nog niet twitter, heb ik toch het idee dat ik besta. Bij de vliegtuigramp (of was het geen ramp maar een ernstig ongeluk?) claimt het oeroude medium radio (BNR) de primeur te hebben gehad. Geholpen door een ander oud medium: de telefoon. Dat doet natuurlijk niks af aan het feit dat het wel een interessante nieuwe ontwikkeling is!